پلاستیک فودگرید

پلاستیک فودگرید چیست؟

پلاستیک فودگرید چیست؟ معرفی انواع پلاستیک های فود گرید و کاربردهای آن ها

پلاستیک یک ماده شیمیایی است که از یک یا چند مولکول بازگرداننده‌ی پلیمری تشکیل شده و به عنوان یکی از انواع پلیمرها شناخته می‌شود. ویژگی‌های اصلی پلاستیک شامل سبکی، انعطاف‌پذیری، عایق بودن و مقاومت در برابر خوردگی و شکستگی می‌باشد. با توجه به وزن سبک و توانایی تولید در اشکال مختلف، پلاستیک در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای پلاستیک شامل تولید اشیاء خانگی، بسته‌بندی مواد غذایی، تولید قطعات خودروسازی، صنعت الکترونیک و تولید لوازم بهداشتی و آرایشی است. صنایع پایین دستی مصرف‌کننده اصلی پلاستیک هستند و این تقاضا، محرک اصلی برای توسعه و پیشرفت صنایع تولید پلاستیک می‌باشد. در این مقاله به بررسی انواع پلاستیک فود گرید می پردازیم.

FoodGrade-Plastics-Types-of-Plastic-Symbols

پلاستیک فود گرید چیست؟

پلاستیک Food Grade یکی از بهترین و ایمن‌ترین نوع پلاستیک برای نگهداری و بسته بندی مواد غذایی است. مواد پلیمری که به عنوان Food Grade شناخته می‌شوند، قادرند برای مدت زمان طولانی به صورت مستقیم با مواد غذایی در تماس باشند، بدون اینکه طعم یا رنگ و بوی غذا را تغییر دهند. ظروف و بسته بندی‌های این نوع از پلاستیک، در تعامل با مواد غذایی هیچگونه ماده شیمیایی را از خود منتشر نمی‌کنند و به حفظ سلامت انسان‌ها کمک بسیاری می‌کنند.

کد شماره یک : پلی اتیلن (PET/PETE)

FoodGrade-Plastics-PET

پلی اتیلن ترفتالات یا PET، که نوعی پلی استر است، به عنوان مواد اولیه برای تولید قوطی‌های آب استفاده می‌شود. PET  یک نوع پلاستیک سبک وزن است که به صورت نیمه سفت یا سفت تولید می‌شود. این ویژگی، آن را در برابر ضربه مقاوم‌تر می‌کند و به محافظت از مواد غذایی یا مایعات داخل بسته‌بندی کمک می‌کند.

PETE یا PET در بسته‌بندی مواد غذایی برای نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی، آب و … به کار می‌رود. همچنین، این نوع پلاستیک در تماس با مواد غذایی مشکلی ایجاد نمی‌کند و قابلیت بازیافت دارد.  محصولات PET اغلب یکبار مصرف هستند و در مقابل گرما، یخ زدگی و نور مستقیم آفتاب، ممکن است مواد سمی رها کنند. PET یکی از پلاستیک‌های رایج برای بسته‌بندی آب معدنی و نوشابه است.

برای خرید بطری‌های آب هنگام خرید، مطمئن شوید که آن‌ها در شرایط مناسب نگهداری شده اند (در سایه یا یخچال). بطری‌های آبی که در فروشگاه یا تحت تأثیر نور آفتاب قرار می‌گیرند ممکن است برای سلامتی شما مضر باشند. همچنین از خرید بطری‌های آبی که یخ زده باشند، خودداری کنید.

کد شماره دو : نایلکس (HDPE)

پلی‌اتیلن سنگین با چگالی بالا، با حرارت به حالت نرم و با خنک شدن سفت می‌شود. از جمله کم‌خطرترین محصولات پلاستیکی از نظر سلامتی بوده و احتمال آزاد شدن مواد شیمیایی در آنها کمتر است. HDPE معمولاً در بسته بندی مواد غذایی برای آبمیوه ها و پارچ های شیر، بطری های کره و سرکه و ظروف شربت شکلات و همچنین کیسه های دسته دار مواد غذایی استفاده می شود. HDPE در تماس با مواد غذایی مشکلی ایجاد نمیکند و قابلیت بازیافت دارد .

کد شماره سه: پلی وینیل کلراید (PVC/V)

-FoodGrade-Plastics-PVC

عنصر کلر ماده اولیه ای است که برای ساخت پلی وینیل کلرید (PVC) استفاده می شود، نوعی پلاستیک معمولی که از نظر بیولوژیکی و شیمیایی مقاوم است. این دو ویژگی به ظروف پی وی سی کمک می کند تا یکپارچگی محصولات داخل آن از جمله داروها را حفظ کنند. وینیل شفاف به عنوان بسته‌بندی برای داروهای بدون نسخه و همچنین برای انواع محصولات مقاوم در برابر دستکاری استفاده می‌شود. همچنین از وینیل در بسته‌بندی‌های تاول مانند بسته‌بندی برای نعناع‌های تنفسی یا آدامس استفاده می‌شود. PVC در تماس با مواد غذایی مشکلی ایجاد نمی‌کند و قابلیت بازیافت دارد.

کد شماره چهار: نایلون (LDPE)

FoodGrade-Plastics-LDPE

پلاستیک سبک پلی اتیلن با چگالی کمتر برای تولید کیسه‌های خرید و بطری‌ها و بسته‌بندی مواد خوراکی منجمد استفاده می‌شود. این نوع پلاستیک نسبت به سایر مواد پلاستیکی، کمتر مواد شیمیایی آزاد کرده و به طور نسبی کم خطر محسوب می‌شود.

کد شماره پنج:  پلی پروپیلن (PP)

FoodGrade-Plastics-PP

 

پلی پروپیلن (PP) از لحاظ سختی نسبی دارای مقداری استحکام بوده و اما به نسبت سایر پلاستیک‌ها حساس‌تر به شکستگی است. هنگام تولید، این امکان وجود دارد که PP را به صورت شفاف، مات یا به رنگ‌های مختلف تولید کرد. PP به طور کلی دارای نقطه ذوب بالایی است و به ویژه برای محصولات بسته‌بندی مواد غذایی که در مایکروویو استفاده می‌شوند یا در ماشین ظرفشویی تمیز می‌شوند، مناسب است.

استفاده از PP به صورت معمول برای ساخت ظروف ماست، ظروف شربت، پنیر و همچنین بطری‌های داروهای تجویزی انجام می‌شود. PP با تماس مواد غذایی هیچ اختلالی ایجاد نمی‌کند و امکان بازیافت آن نیز وجود دارد.

کد شماره شش: پلی استایرن (PS)

FoodGrade-Plastics-PS

پلی استایرن (PS) یک نوع پلاستیک بی‌رنگ، سفت و انعطاف پذیر است. این نوع پلاستیک را می‌توان به صورت فوم یا به وسیله ریختن در قالب‌های مختلف شکل داد، به عنوان مثال می‌توان آن را به‌صورت قاشق یا چنگال پلاستیکی تولید کرد. در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی، تولید فنجان‌های پلاستیکی، سینی‌ها، ظروف، درب‌های فست‌فود، فنجان‌های گرم و کارتن‌های تخم‌مرغ و… استفاده می‌شود. این نوع پلاستیک هیچ تداخلی با مواد غذایی ایجاد نمی‌کند و قابلیت بازیافت نیز دارد.

کد شماره هفت: دیگر نوع های پلیمر (OTHER)

FoodGrade-Plastics-ID

دیگر انواع پلیمر یا علامت شماره ۷ روی بسته‌بندی پلاستیکی نشان می‌دهد که آن بسته‌بندی با رزین پلاستیکی غیر از شش نوع رزین مشخص شده در بالا ساخته شده است. به عنوان مثال، بسته‌بندی ممکن است از پلی‌کربنات یا PLA  (پلاستیک زیستی پلی لاکتید) تهیه شده باشد.

همچنین ممکن است از بیش از یک نوع ماده رزین پلاستیکی ساخته شود. استفاده دیگر از انواع مختلف پلیمر در بسته‌بندی مواد غذایی است. عموماً پلاستیک نوع شماره ۷ برای ساخت کولر‌های آبی ۵ گالنی، بطری‌های آب مرکبات و سس کچاپ، فنجان‌ها، درب قهوه و ظروف صدفی استفاده می‌شود. این مواد در تماس با مواد غذایی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند و قابلیت بازیافت دارند.

منابع:

پلی استایرن/پلی پروپیلن/پلاستیک فودگرید/

 

 

 

 

 

 

خیر دیدگاهی را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + یازده =

منواصلیمحصولاتحساب‌من
جستجو